Intenția de cumpărare pe piața rezidențială din România – la unul dintre cele mai ridicate niveluri

Intenția de a cumpăra o locuință în următoarele 12 luni este aproape de nivelurile din perioada 2006-2008, conform unei analize recente Colliers bazată pe datele Eurostat pentru piața imobiliară din România. Aceasta arată o revenire semnificativă a interesului public pentru proprietățile rezidențiale, similară cu perioada de dinaintea crizei financiare mondiale. Piața rezidențială a început anul 2024 în forță, cu o creștere de 18% a numărului de tranzacții cu apartamente în București în primul trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, iar restul țării a înregistrat creșteri ușor mai mari, de 19%.

Chiar dacă piața rezidențială a devenit mai puțin accesibilă, în special pentru cei care depind de finanțare bancară, și numărul de tranzacții a scăzut, interesul românilor pentru achiziții imobiliare a rămas constant, chiar și în condiții economice mai dificile. Aceasta arată o cerere susținută pentru proprietăți imobiliare, ancorată în apetența culturală a românului pentru a-și cumpăra o locuință.

„În fiecare început de an, Colliers realizează un sondaj detaliat în orașele din România, iar cele mai recente date reflectă evoluțiile observate și de Eurostat la nivel național. Intenția de cumpărare a locuințelor în România a fost influențată de mai mulți factori economici și sociali. Uitându-ne la ultimele decenii, creșterea economică a jucat un rol crucial, perioadele de expansiune economică fiind asociate cu îmbunătățiri semnificative ale interesului pentru achiziții imobiliare. Deși intenția de cumpărare este la niveluri ridicate, similare cu perioada 2006-2008, piața imobiliară din România s-a consolidat și oferă un context diferit față de perioada de dinaintea crizei din 2008. Accesibilitatea, nivelurile salariilor, prețurile, numărul de locuințe livrate și diversitatea proiectelor au evoluat considerabil Iar creșterea rapidă a prețurilor la locuințe în ultimii ani, în special la cele noi, a accentuat teama de a pierde oportunități (FOMO) în rândul potențialilor cumpărători. Experiențele recente influențează comportamentul clienților, care se tem de noi scumpiri ce ar putea face și mai dificilă achiziția unei locuințe”, punctează Gabriel Blăniță, Associate Director Valuation & Advisory Services la Colliers România.

Eurostat a actualizat recent indicii de încredere ai României. Datele privind intenția de a cumpăra o locuință în următoarele 12 luni arată valori aproape la fel de ridicate ca maximele din 2006-2008 și sunt cele mai mari înregistrate pentru România din 2001 până acum.

Între 2006 și 2008, România a trecut printr-un boom imobiliar. Aderarea la Uniunea Europeană în 2007 a adus un influx mare de capital și investiții, stimulând piața imobiliară. Băncile ofereau atunci credite ipotecare cu dobânzi mici și condiții avantajoase, făcând finanțarea mai accesibilă pentru mulți cumpărători. De asemenea, creșterea rapidă a PIB-ului a crescut încrederea consumatorilor, ceea ce a dus la o cerere mai mare de locuințe.

După 2008, criza financiară globală a afectat puternic piața imobiliară din România. Colapsul pieței financiare a provocat o recesiune economică severă, care a redus intenția de cumpărare a locuințelor. Economia României a înregistrat o scădere semnificativă, iar rata șomajului a crescut, diminuând puterea de cumpărare și interesul pentru achizițiile imobiliare. În plus, băncile au devenit mult mai stricte în acordarea creditelor, limitând astfel accesul la finanțare pentru potențialii cumpărători.

Între 2011 și 2014, economia României a început să se redreseze, dar încet. Intenția de cumpărare a locuințelor a rămas sub media istorică, reflectând o revenire economică graduală. Prețurile locuințelor s-au stabilizat, iar încrederea în piața imobiliară a început să crească treptat. Creșterea constantă a salariilor a îmbunătățit puterea de cumpărare.

Din 2013 până în 2017, PIB-ul României a crescut constant, ceea ce a sporit încrederea consumatorilor și intenția de cumpărare a locuințelor. Programele guvernamentale, precum „Prima Casă”, au ajutat tinerii și pe cei care cumpărau prima locuință să obțină credite mai ușor. Dobânzile scăzute au făcut creditele ipotecare mai accesibile, stimulând piața imobiliară.

Între 2017 și 2020, piața imobiliară din România a fost foarte activă, cu creșteri rapide și scăderi temporare, influențate de diverse evenimente economice, politici temporare și schimbări legislative.
Pandemia COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra economiei și pieței imobiliare. Inițial, incertitudinea cauzată de pandemie a redus interesul pentru cumpărarea de locuințe, dar ulterior a urmat o revenire puternică datorită politicilor de stimulare economică. Distanțarea socială și munca de acasă au schimbat prioritățile consumatorilor, crescând cererea pentru locuințe mai mari sau în zone mai puțin aglomerate. Această creștere a cererii, combinată cu oferta limitată, a dus la creșterea prețurilor locuințelor.

„Perspectivele pentru piața rezidențială rămân pozitive, datorită tendințelor actuale de creștere a intenției de cumpărare. Totuși, evoluțiile economice globale și locale, precum și schimbările în politicile și condițiile de creditare, vor influența direcția pieței. Cumpărătorii ar trebui să fie atenți la condițiile de creditare și ratele dobânzilor, să evalueze stabilitatea locurilor de muncă și să ia în considerare fluctuațiile economice. De asemenea, este esențial să urmărească evoluțiile pieței și impactul programelor guvernamentale asupra accesului la finanțare. Dezvoltatorii pot profita de cererea crescută pentru locuințe, mai ales în zonele metropolitane, unde oamenii caută mai mult spațiu și apropiere de natură. Investițiile în locuințe care răspund noilor nevoi ale consumatorilor, cum ar fi birourile de acasă și spațiile verzi, pot oferi avantaje competitive”, conchide Gabriel Blăniță.

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, cei 19.000 de specialiști lucrează împreună pentru a oferi consultanță de specialitate pentru clienți. Timp de peste 29 de ani, echipa noastră experimentată de management a oferit acționarilor profituri investiționale anuale de aproximativ 20%. Cu venituri anuale de 4,3 miliarde de dolari și active gestionate de 96 de miliarde de dolari, Colliers maximizează potențialul proprietăților și activelor imobiliare și accelerează succesul clienților, investitorilor și al angajaților.

  • Alte articole:

    Coșuri cadou GourmetGIFT.ro: Creștere de 28% a cifrei de afaceri în 6 luni, 2 noi linii de producție, gamă private label în categoria de dulciuri

    La șase luni de la numirea lui Adrian Tiron ca General Manager, GourmetGIFT România a prezentat primele rezultate ale noii strategii de dezvoltare, care include expansiunea regională. Compania a lansat…

    Citeste articolul
    O nouă gamă de electrocasnice sustenabile, lansată de brandul românesc Arctic

    Brandul Arctic, aflat în portofoliul companiei Beko România, își continuă misiunea de a democratiza tehnologia prin lansarea unei noi game de electrocasnice mari dedicate unui stil de viață sustenabil. Noua…

    Citeste articolul

    Articole marketing - publicitate - PR - stiri brandINFO.ro:

    OPPO România: magazinul online oppostore.ro va genera 8% din business în următorii 3 ani

    OPPO România: magazinul online oppostore.ro va genera 8% din business în următorii 3 ani

    Romania Startup Awards, premiile pentru cele mai inovatoare startup-uri românești de tehnologie – proiect ROTSA

    Romania Startup Awards, premiile pentru cele mai inovatoare startup-uri românești de tehnologie – proiect ROTSA

    Serviciul Customer Service al companiei Beko România – două premii Gold și unul Silver în cadrul European Customer Experience Awards 2024

    Serviciul Customer Service al companiei Beko România – două premii Gold și unul Silver în cadrul European Customer Experience Awards 2024

    ARBOmedia a lansat un departament dedicat proiectelor de responsabilitate socială corporativă

    ARBOmedia a lansat un departament dedicat proiectelor de responsabilitate socială corporativă