Sursele de bani ale românilor pentru vacanțele din 2025: sondaj tbi bank

Scumpirile din ultimul an și instabilitatea economică i-au determinat pe români să adopte o atitudine mai conservatoare față de cheltuielile neesențiale, inclusiv vacanțele. Astfel, conform unui sondaj realizat de tbi bank, la nivel național, peste 75% dintre români afirmă că își vor finanța concediul din acest an exclusiv din economiile personale, semn că ideea de „vacanță fără griji” începe, mai mult ca niciodată, cu liniștea financiară.

Pentru alți 4,3% dintre români, banii necesari vacanței vor proveni din salariul obținut în luna anterioară plecării – o abordare care indică planificare atentă și refuzul de a apela la resurse externe.

Chiar și atunci când este nevoie de un sprijin financiar suplimentar, românii preferă să nu se îndatoreze integral. Aproape 14% spun că vor acoperi costurile vacanței printr-un mix de economii (50%) și credit (50%). Împrumutul integral pentru vacanță rămâne o soluție marginală: mai puțin de 2% dintre respondenți spun că vor merge în concediu exclusiv cu bani împrumutați.
„Consumatorul român din 2025 nu mai este definit de spontaneitate, ci de prudență și calcule lucide. Într-un context marcat de scumpiri și incertitudine economică, impulsul a lăsat loc realismului. Oamenii sunt mai atenți, mai rezervați și, poate, mai înțelepți în fața cheltuielilor care nu sunt absolut necesare”, spune Ionuț Sabadac, VP Merchant Solutions, tbi.

Bugete modeste, așteptări realiste

Pentru cei mai mulți români, vacanțele din 2025 vin cu un buget bine definit și mai degrabă conservator. Peste o treime dintre respondenți (34,1%) au alocat sub 1.000 de euro pentru concediul din acest an, în timp ce aproape 51% spun că vor cheltui între 1.000 și 3.000 de euro. Doar o minoritate (aproximativ 15%) depășește acest prag, semn că prudența financiară dictează alegerile de vacanță în 2025.

Percepția generală este că vacanțele s-au scumpit considerabil: aproape 7 din 10 respondenți estimează că vor plăti cu cel puțin 25% mai mult comparativ cu anul trecut. Acest lucru influențează nu doar durata și tipul concediului, ci și destinația aleasă sau momentul plecării.

Pentru mulți români, vacanța devine astfel o ecuație atent calculată între dorință și posibilitate. Într-un climat economic încă volatil, românii aleg să își adapteze planurile la buzunar, evitând cheltuielile impulsive și reorientându-se către variante mai accesibile sau mai bine planificate din timp.

Mai puține vacanțe, mai mult control

Aproape două treimi dintre români (64,5%) spun că în 2025 vor merge într-o singură vacanță sau, cel mult, în două, semn clar al unei planificări mai prudente și a limitării cheltuielilor pentru relaxare. Mai mult de 16% declară că nu își vor permite nicio vacanță în acest an, fie din considerente financiare, fie din lipsă de timp sau priorități personale.

Atunci când vine vorba de formatul preferat, românii aleg din ce în ce mai des flexibilitatea. Peste 51% spun că optează pentru o vacanță principală, mai lungă, completată de câteva zile libere răspândite de-a lungul anului – fie pentru city break-uri, fie pentru nevoi personale. Doar 29% își planifică două vacanțe mai lungi în sezoane diferite, în timp ce restul (aproximativ 20%) preferă mai multe weekenduri prelungite, ca formă de evadare ocazională din rutina zilnică.

Sondajul tbi bank a analizat nevoile de finanțare ale românilor și a fost desfășurat în aprilie 2025, la nivel național, prin platforma iVox, pe un eșantion total de 1.030 utilizatori de internet din România. Peste 46% dintre participanți sunt de sex feminin, iar peste 41% au un venit net mai mare de 5.000 de lei.

  • Alte articole:

    Campanie de responsabilitate socială Medlife la Electric Castle și Summer Well: testare gratuită BTS

    Pentru al doilea an consecutiv, MedLife, liderul pieței de servicii medicale private din România, susține prevenția și sănătatea sexuală în rândul tinerilor prin testare gratuită în cadrul festivalurilor Electric Castle…

    Citeste articolul
    PPC Energie susține SEAS 2025, cel mai amplu festival de teatru din România

    PPC Energie susține o nouă ediție a Stagiunii Estivale a Artelor Spectacolului (SEAS), cel mai amplu festival de teatru din România PPC Energie, parte a grupului PPC în România, susține…

    Citeste articolul

    Articole marketing - publicitate - PR - stiri brandINFO.ro:

    Campanie de responsabilitate socială Medlife la Electric Castle și Summer Well: testare gratuită BTS

    Campanie de responsabilitate socială Medlife la Electric Castle și Summer Well: testare gratuită BTS

    PPC Energie susține SEAS 2025, cel mai amplu festival de teatru din România

    PPC Energie susține SEAS 2025, cel mai amplu festival de teatru din România

    Hesburger nu va mai vinde meniul pentru copii, ca parte a acțiunii responsabile

    Hesburger nu va mai vinde meniul pentru copii, ca parte a acțiunii responsabile

    Lenovo, partener tehnologic al turneului feminin de tenis UniCredit Iași Open WTA 250

    Lenovo, partener tehnologic al turneului feminin de tenis UniCredit Iași Open WTA 250