• EUR:
  • USD:

Promotie de Brand

Vorbesti, Net Primesti de la Vodafone, pentru toti utilizatorii din Romania, indiferent de retea Vorbesti, Net Primesti de la Vodafone, pentru toti utilizatorii din Romania, indiferent de retea

Utilizatorii Cartelei Vodafone, atat cei noi cat si cei existenti, pot acumula trafic de date gratuit, de pana la 10 MB/ minut, in limita a 10 GB/ luna. In premiera, campania “Vorbesti, Net Primesti” se adreseaza si utilizatorilor din alte...

citeste mai mult

Promotie de Brand

Toshiba reintroduce Garantia No Matter What, oferind clientilor protectie completa pentru laptopurile lor Toshiba reintroduce Garantia No Matter What, oferind clientilor protectie completa pentru laptopurile lor

Toshiba Europe GmbH a anuntat relansarea Garantiei No Matter What – o oferta care confera un plus de siguranta in cazul unor evenimente neasteptate si nedorite. Disponibila gratuit la achizitionarea laptopurilor de consum, Garantia No Matter What...

citeste mai mult

Promotie de Brand

Peste 30 de premii pentru cei care aleg STAR Student, pachetul gratuit de produse si servicii BT Peste 30 de premii pentru cei care aleg STAR Student, pachetul gratuit de produse si servicii BT

Banca Transilvania a dat startul unei campanii cu peste 30 premii atractive pentru persoanele care aleg până la finalul anului pachetul gratuit STAR Student. Se pot câstiga următoarele: 3 iPhone-uri 6S, 3 Ipad-uri si 25 de brătări Fitbit...

citeste mai mult

BMW

BMW

Pe data de 9 iulie 1929, BMW a anuntat intr-o reclama, pe o pagina intreaga, ca a intrat in afaceri ca producator de automobile. O masina mica, cu numele desemnat 3/15 PS, a fost prezentata invitatilor de la centrul de vanzari BMW din centrul Berlinului. Oamenii au poreclit-o foarte repede: Dixi. Caroseria cu doua usi a nou-venitei era facuta din otel, o premiera in acest segment. Dixi era propulsata de un motor racit cu apa in 4 cilindri, cu capacitatea de 750 cm3 si care dezvolta o putere maxima de 15 cai putere (CP). Structura consta din bucati de tabla nituite. Ambele punti erau rigide. "Mai mare inauntru decat afara", a devenit primul slogan comercial al programului BMW.


Inginerii BMW au dezvoltat o noua caroserie, fabricata integral din otel bazandu-se pe mica masina Rosengart produsa sub licenta in Franta. BMW a inchiriat cladirea fabricii de la Ambi-Budd din Berlin si a folosit-o pentru a produce prima berlina BMW. Incepand chiar cu martie 1929, primele modele BMW 3/15 PS au parasit aceasta fabrica, situata langa vechiul aeroport Berlin-Johannisthal si au fost stocate in vederea vanzarii prin intermediul dealerilor BMW.


Modernul BMW 3/15 PS a fost primit foarte bine de public si imediat a creat titluri pe prima pagina a ziarelor: in 1929, chiar dupa lansare, BMW a castigat turul international de cinci zile al Alpilor, care trecea prin toate trecatorile alpine importante. Multumita fiabilitatii, economiei de carburant si pretului rezonabil, din ce in ce mai multi oameni au decis sa cumpere masina: un consum de 6 l/100 km a facut din aceasta masina un mijloc ieftin de transport (chiar mai economic decat trenul). Si chiar si atunci clientii plateau in rate pretul de 2.000 RM (Reichsmark) pentru modelul de baza. In acest mod, BMW a fost considerabil mai ieftin decat modelele comparabile de la Hanomag si puteau fi obtinute la aceleasi preturi ca si cel mai bine vandut model al timpului, Opel "Laubfrosch" (broasca de copac).


La scurt timp de la prezentarea modelului cu doua usi, a inceput productia unui break la fabrica de la Eisenach. Caroseria, a fost totusi conventionala, fiind construita din o combinatie de lemn cu otel si acoperita cu piele artificiala. Pana in primavara anului 1930, BMW si-a marit portofoliul de masini mici, cu variante noi ca si un model sport cu doua locuri, un model cu doua locuri si unul cu patru locuri convertibile, si un van. Mai tarziu, BMW a adaugat la linia sa de produse si masina sport "Wartburg" (cu o putere maxima de 18 CP) si un coupé. Incepand cu modelul Serie DA 4 in 1931, au fost adaugate o serie de noi tehnologii precum si un face-lift. Intr-o scurta perioada de timp, BMW a reusit sa ofere clientilor sai o linie diversificata de masini mici, care au acoperit o gama variata de cerinte. Aproape 16.000 de unitati au fost vandute din acest model pana la sfarsitul ciclului de viata in 1932.


In 1932, prima masina cu adevarat BMW a iesit pe piata. 3/20 PS a fost lansat cu o caroserie inchisa cu doua usi, ca si model break si ca si un patru locuri convertibil. Noua masina a avut putine in comun cu Dixi. Utilizand o structura dublu-tubulara si o suspensie fata independenta, masina oferea aceleasi senzatii la condus ca o masina mai mare din clasa superioara. Odata cu noul model 3/20 PS, inginerii au dezvoltat nu numai o noua masina dar si un motor nou si acestu lucru in doar un an. La Eisenach se va concentra constructia caroseriei, iar la Muenchen uzinele s-au axat pe dezvoltarea motorului in patru cilindri. Noul motor, dezvolta 20 CP avand o capacitate cilindrica de 782 cm2 si folosea valve pozitionate deasupra (overhead valves), fiind mult mai silentios decat predecesorul Englez. Mai mult decat atat, masina oferea un confort superior. Au fost produse mai mult de 7.000 unitati in timpul ciclului de viata. in acelasi timp, inginerii din München si Eisenach se gandeau la un vehicul cu o putere mai mare, intentionand sa creasca vanzarile.


In 1933, BMW a prezentat BMW 303 care a marcat inceputul unei traditii glorioase si de lunga durata, anume cea a motoarelor cu sase cilindrii in linie. 303 a fost primul automobil pe care distinsul calandru BMW, binecunoscut noua azi, a fost folosit: grila-rinichi. Nou dezvoltatul motor de 1,2 litri, cu sase cilindrii in linie s-a dovedit a fi foarte silentios dar si foarte sprinten si dezvolta un maximum de 30 CP, ceea ce facea ca modelul cu patru locuri sa atinga chiar si 90 km/h. Chiar si asa capacitatea cilindrica a lui 303 nu a fost suficienta pentru a pozitiona masina in segmentele superioare. De aceea capacitatea a fost marita de la 1,2 la 1,5 litri si in final la 1,9 si 45 CP. in felul asta modelul 319, masurand 3,9 m in lungime a intrat in fabricatie. Ca noutati, a beneficiat de palete radiator automate si amortizoare telescopice. Motorul a excelat prin rafinament, vibratii putine si o forta de tractiune excelenta.


Pe 15 februarie 1936 BMW a produs senzatie la Salonul International de la Berlin. BMW 326 a celebrat debutul sau ca un model inovator atat stilistic cat si in ce priveste tehnologia. Inginerii BMW au creat un model de clasa medie complet nou, folosind un sasiu jos tip cutie cu o rezistenta la torsiune mare, o axa spate silentioasa si arcuri lamelare transversale pentru axa fata. 326 a fost una dintre cele mai moderne masini ale timpului. A fost primul BMW cu o caroserie fluida, frane hidraulice si roata de rezerva ascunsa. A fost propulsat de un 6 cilindrii in linie de 2 litri, cu doua carburatoare, a carui putere maxima de 50 CP a fost transmisa la roti, in treptele 1 si 2, de o cutie de viteze partial sincronizata cu 4 trepte si ambreiaj. Viteza maxima atinsa a fost de 115 km/h. 326 a fost primit cu mult entuziasm de catre public. Cu aproape de 16.000 unitati vandute acest model a fost cel mai bine vandut model BMW inainte de al doilea razboi mondial. Chiar si asa, aceasta masina a ramas o alegere exclusivista. Modelul cu 2 usi convertibil spre exemplu, costa 6.650 RM (Reichsmark). Prin comparatie masina viitoare Volkswagen trebuia sa fie vanduta cu 1.000 RM (Reichsmark), dar chiar si la pretul acesta era un lux pe care majoritatea oamenilor obisnuiti nu si-l puteau permite.


Lansarea lui 326 in 1936 a fost repede urmata de inca o surpriza pe circuitul de la Nurburgring in 14 iunie, cand cel mai nou BMW, si anume 328 si-a facut aparitia in public: "Este incredibil ceea ce Henne poate sa scoata din acest motor de 2 litri. Ce acceleratie superba! Ajunge pe linia dreapta si apoi pe curbele circuitului… aceasta masina sport este mai rapida decat orice alta masina cu un motor supra-alimentat! Cu un avans clar, Henne trece linia de sosire…". Ceea ce "Motorwelt" a descris atat de entuziast a fost rezultatul unui dezvoltari foarte rapide. Inginerii, mecanicii si proiectantii de la departamentul de dezvoltare din München au avut foarte putin timp si bani pentru a crea aceasta masina sport. Au trebuit sa se concentreze pe ceea ce era esential si poate acesta este motivul care a facut ca masina sa aiba un asa succes. La scurt timp, BMW 328 s-a pozitionat intr-o pozitie dominanta in clasa sa, surclasand chiar si competitori cu semnificativ mai puternice. Un maxim de 80 CP la o greutate de 830 kg a ajutat ca elegantul model de serie bazat pe roadster initial sa dezvolte o putere impresionanta.


Intre aprilie 1936 si septembrie 1939, au fost produse 464 BMW 328. Pana in 1940 aceasta masina sport a participat in 172 curse nationale si internationale, obtinand 141 victorii, multe dintre care au fost legendare precum victoria pe echipe dar si in clasamentul total in cursa Mille Miglia din 1940. Folosind caroseria roadster-ului si a coupé-ului special realizata de "Carrozzeria Touring of Milan", 328-ul a strabatut cele 1.000 de mile (1.600 km) cu o viteza medie de 166.7 km/h. Tabla subtire din aluminiu a acestor caroserii "Superleggera" a fost fixata direct pe delicatul sasiu tubular space frame, dand coupé-ului o greutate de numai 780 kg si o viteza de top de 220 km/h.


La sfarsitul anilor 30, firma Bayerische Motoren Werke, pe scurt BMW, a devenit unul dintre cei mai prestigiosi producatori de automobile din Germania. In doar zece ani, BMW a reusit sa devina dintr-un producator sub licenta de masini mici, obisnuite, intr-un producator de automobile care oferea o variata gama de performante masini sport. Cand in 1937 BMW s-a aventurat in segmentul performant de lux, odata cu lansarea lui 327, o masina convertibila, care a fost la scurt timp urmata de o eleganta versiune coupé si o berlina era singurul model neinclus inca in acest portofoliu. La sfarsitul anului 1937 si inceputul anului 1938, BMW a decis sa urmeze exemplul modelului cu patru usi 326, in loc sa dezvolte o berlina de la zero. In 1939 a fost lansat 335, o versiune mai mare a lui 326 cu un ampatament marit si un nou motor sase in linie cu capacitatea de 3.5 litri. Aceasta masina a fost dezvoltata pentru a fi folosita pe autostrada la viteze mari de deplasare. Motorul, al carui arbore de distributie plasat lateral, nu folosea un lant ci roti dintate, producea 90 CP si o viteza maxima de 145 km/h. Arcurile de torsiune erau plasate longitudinal pe puntea rigida spate si masina era echipata pentru prima oara cu o cutie de viteze cu patru trepte complet sincronizata.


Din cauza pierderii fabricii de la Eisenach, a fost foarte greu pentru BMW sa-si croiasca un nou inceput dupa razboi. Abia in 1951 BMW a prezentat un nou model la salonul auto de la Frankfurt: 501. Supranumit si "ingerul baroc" din cauza linilor curbe ale caroseriei, acesta a  oferea o multitudine de rafinamente ingineresti. Sasiul foarte docil a fost aplaudat. Chiar si transmisia, care avea plasat schimbatorul pe coloana de directie, oferea ceva nou: in loc sa fie atasata direct motorului, cutia de viteze cu patru trepte complet sincronizate, era situata sub scaunele fata, si era conectata la propulsor prin intermediul unui ax articulat. Acest aranjament avea avantajul de a permite crearea unei suspensii motor foarte rafinata. Motorul cu sase cilindrii, o versiune modificata a celui de pe 326, dezvolta 65 CP si se comporta exemplar, exceland prin rafinament in 501. Trei ani mai tarziu, "ingerul baroc" a creat senzatie: cand BMW 502 a debutat la salonul auto de la Geneva, jurnalistii au primit cu un entuziasm nedisimulat primul motor din aliaj usor din lume pe o masina de serie si primul motor in opt cilindrii de dupa razboi: "Noul motor cu opt cilindrii in V fabricat din aliaj usor de BMW este probabil cel mai bun exemplu, vazut vreodata, de excelenta in inginerie din Europa sau SUA", comenta revista auto Motor-Revue.


Fara discutie ca majoritatea publicului larg, nu isi putea permite automobile exclusive ca cele produse de BMW. La inceputul anilor 50, cand economia incepea gradual sa-si revina si populatia statea mai bine financiar, cererea de vehicule motorizate de orice tip a explodat. Semnificativele schimbari in bine ale nivelului de trai au fost asociate cu cresterea cererii pentru autovehicule cu facilitati de protectie impotriva intemperiilor. Chiar daca nu cu mult timp in urma oamenii erau fericiti daca puteau conduce o motocicleta, chiar echipata cu un atas, acum atitudinea s-a schimbat si nimeni nu dorea sa poarte haine grele, rezistente la intemperii. Acum doreau sa ajunga din A in B fara sa se ude. De aceea, Consiliul Director BMW a decis sa includa in portofoliul sau o masina mini vandabila. Cautand conceptul corect, care ar fi fost potrivit pentru constructia sub licenta, inginerii BMW au vizitat numeroase saloane auto. La salonul auto de la Turin, au gasit un model avangardist numit Isetta si produse de Iso din Milano.


La prima vedere, Isetta era neobisnuit deoarece avea o usa in partea din fata, un motor in doi timpi montat lateral, si un ecartament spate foarte mic. Cu toate acestea inginerii BMW au recunoscut potentialul acestei masinute. Zgomotosul motor in doi timpi era usor de inlocuit de un motor de motocicleta silentios si cel putin pasagerii puteau sta unul langa celalalt, ca intr-o masina "adevarata". O inovatie unica a fost usa frontala, care se deschidea impreuna cu volanul si cu bordul, permitand pasagerilor sa intre inauntru. Mai mult sau mai putin. La momentul lansarii, cand BMW Isetta a fost prezentat jurnalistilor, in Tegernsee in primavara anului 1955, toti au fost socati. Cu o mare atentie pentru detalii, BMW a modificat si imbunatatit tehnologia si design-ul Italian. Noi faruri si o noua capota, au improspatat caroseria, iar un motor de motocicleta, care dezvolta 12 CP si avea 250 cm2, au facut ca Isetta sa poata ajunge la o viteza maxima de 80 km/h. Acest vehicul neobisnuit a fost primit bine de catre public. Originea italiana a adaugat mult la succesul modelului Isetta, deoarece primele valuri de turisti se revarsau spre sud.


Nu mai tarziu de 1955, 13.000 de BMW Isetta au parasit fabrica din München. In timp ce in Italia Iso Isetta nu se vindea foarte bine, cifrele de vanzari din Germania au crescut pana la 40.000 de exemplare produse in anul record 1957. Intre timp, o varianta mai puternica de 300 cm2 si care dezvolta 13 CP, o caroserie modernizata si versiuni speciale cum ar fi convertibila, varianta tropicala si un mini van, au fost lansate. Impreuna cu Glas Goggomobil, masina balon Isetta a devenit cel mai de succes vehicul de acest tip din Germania.


In timp ce BMW 328 era inca in fruntea clasamentelor sportive, la mijlocul anilor '50, o alta masina sport de doua locuri batatorea carari noi in materie de design si eleganta: BMW 507. Atunci cand Graf von Goertz a dezvaluit publicului cum arata in interpretarea sa o masina sport de doua locuri, la New York in 1955, nu a prezentat doar o noua masina publicului, ci a ridicat stacheta in materie de design. Linii laterale prelungi si fluide, o caroserie rotunjita si o capota care parea ca nu se mai termina au fost caracteristicile acestei masini de vis. Putin mai tarziu, la salonul auto de la Frankfurt, un model cu doua locuri, bazat pe tehnologia lui 502 si propulsat de un V8 a produs senzatie. Dezvoltarea acestor prototipuri era mare consumatoare de timp, dar necesara pentru a duce stacheta noilor modele de serie mai departe. O varianta noua a motorului din aliaj usor V8, cu o putere maxima de 150 CP a fost terminata in 1956. in noiembrie a aceluiasi an, cheile primului BMW 507 au fost inmanate fericitului proprietar, un nobil german.


Depinzand de tipul de transmisie, masina ajungea la o viteza maxima de 200 km/h. Pentru 26.500 marci germane (DM) si eventual in plus 1.000 DM pentru un hardtop optional, clientii primeau in schimb o masina sport spatioasa cu o caroserie care este si in ziua de azi considerata una dintre cele mai reusite caroserii din toate timpurile. Lista bogatasilor care au cumparat-o a inclus numeroase celebritati din Germania si restul lumii, printre care si Elvis Presley, regele Rock ’n’ Roll. Pana in 1959 au fost produse 253 de BMW 507 din care 251 aveau caroserie standard. Celelalte doua au avut caroserii produse de Loewy si respectiv Michelotti. Cele mai multe dintre aceste masini legendare mai exista inca si astazi, fiind cele mai exclusive masini clasice de dupa razboi. Miracolul economic de la sfarsitul anilor '50, a insemnat totodata si cresterea numarului de potentiali cumparatori. Timpul masinilor spartane si mici a trecuse si clientii cereau masini "adevarate". BMW a reactionat la aceste cerinte, lansand modelul 600 in 1957, o Isetta modificata, cu un motor cu doi cilindri, pozitionat in partea din spate. In anul 1959, modelul rotunjit, cu 4 locuri, a fost inlocuit de unul cu o constructie mai moderna, pentru prima oara beneficiind de o caroserie autoportanta: BMW 700.


700-le si-a facut rapid un renume, in special datorita robustetii, mai tarziu devenind popular si in sporturile cu motor. "Modelul BMW 700 coupé, comparat cu predecesorul sau, dispune de un motor de 30 CP in doi cilindrii, ofera acelasi spatiu interior, caracteristici dinamice mai bune, aceeasi viteza maxima, reprize identice si in general valori medii mai bune", suna comunicatul oficial. Greutatea noului model, 640 kg, a eclipsat competitia in clasa respectiva, inca de la inceput. De aceea populatia, a supranumit versiunea sport cu motorul de 40 CP amplasat in spate, "Carrera clasei muncitoare". Urmatoarea comparatie din noiembrie 1962 arata ca pretul era foarte accesibil: Versiunea decapotabila costa 6.950 DM, incluzand incalzirea, ceea ce o face sa fie cu 1.250 DM mai ieftina decat modelul descoperit Volkswagen Beetle. Un model decapotabil Karmann Ghia costa 9.500 DM.


La mijlocul anilor '50, persoanele de decizie din BMW au realizat cererea sporita pentru masini moderne de clasa medie. Ciclul de dezvoltare a inceput imediat, dar initial nu au fost disponibile suficiente resurse financiare pentru proiectul dezvoltarii unei masini de clasa medie, complet noi. Cu toate acestea, la inceputul anilor '60, situatia s-a schimbat dramatic si in sfarsit a fost finalizat noul model de clasa medie, proiectat cu mult stil, avand o marime medie, patru usi, suspensie sport precum si un puternic motor, acest model era indeajuns de confortabil pentru cinci pasageri dar si suficient de agil pentru a se comporta foarte bine in curbe rapide. Expertii in marketing l-au denumit "Noua Clasa" odata cu debutul la salonul auto de la Frankfurt: BMW 1500.


Sub capota, se gasea un nou motor cu patru cilindri in linie de 1,5 litri. O putere maxima de 150 CP facea ca masina sa atinga aproape 150 km/h, o valoare excelenta prin comparatie cu competitia de la acea data. Suspensia excelenta s-a adaugat performantelor superlative ale masinii. Comportamentul rutier era neutru in aproape toate conditiile. Suspensia era ferma dar fara sa fie inconfortabila. La interior se puteau remarca elemente de siguranta, cum ar fi bord cu margini capitonate si un volan imbracat pentru protectie. Modelul BMW 1500 a fost pozitiv primit de catre presa internationala de specialitate dar si de catre cumparatori in aceeasi masura. Dupa numai un an de la inceperea productiei, a fost lansat modelul BMW 1800, similar cu 1500 dar cu un motor de 1,8 litri si cu o putere de 90 CP, urmat de BMW 1600 si BMW 2000 in 1964 si respectiv 1966. In 1969, varful de gama al Noii Clase a ajuns in showroom-uri, sub infatisarea lui BMW 2000 tii, primul model de serie cu un sistem de injectie de carburant. Noua linie de coupé-uri, care a fost lansata in 1965, compusa din modelele 2000 C si CS, a fost de asemenea dezvoltata pe platforma Noii Clase.

Cititi mai multe articole din arhiva Istorie Brand Info